schrijven over jezelf

Waarom je niet meteen over jezelf moet schrijven

In sommige teksten moet je iets over jezelf schrijven. Op je website, in een offerte of tijdens een verkooppresentatie bijvoorbeeld.
Vaak gaat dat fout. Lees hier waarom je beter niet meteen over jezelf moet beginnen.

 

Stel je voor dat je een date hebt. Dat kan een romantische date zijn, met iemand die je al tinderend hebt weten te interesseren.

Maar het kan ook zakelijke date zijn, met iemand die je bijvoorbeeld je website wilt laten opknappen.

Eén ding is duidelijk: jullie hebben elkaar nog nooit ontmoet.

Stel je nu eens voor dat je in een grand café zit, met een kopje koffie voor je.

Je ziet je date aankomen door de deur, speurend naar jouw gezicht. Als jullie elkaars blik vangen, zwaai je even.

Je date komt naar je toe gelopen.

Je stelt je voor en hij (of zij) ook. “Ik ben Paul(a).”

 

Daarna blijft je date praten.

“Ik ben mijn websitebedrijf begonnen in 2000 en ik heb vooral klanten in de IT. Mijn klanten vinden me geweldig. Ik heb ook heel veel certificaten gehaald. En ik krijg altijd 5 sterren in werkspot. Verder werk ik het liefst met grote bedrijven, zoals Shell, maar voor kleinere bedrijven voel ik me echt niet te veel, dus ik ben eigenlijk voor iedereen beschikbaar. Mijn slogan is niet voor niets: Een betere website begint bij Paul(a). Ik voel echt dat dit het begin is van een goede relatie waarin ik veel voor jou kan betekenen. Ik weet het zeker.”

Je hebt een paar keer je mond open gedaan en geprobeerd ertussen te komen. Tevergeefs.

Wat denk jij? Hoe groot is de kans dat Paul(a) en jij inderdaad een relatie aangaan?

Hoewel de kans vast niet helemaal 0% is, schat ik de kans laag in.

Niemand houdt van mensen die alleen maar over zichzelf wauwelen.

Te veel over jezelf schrijven, meteen aan het begin

Toch is dit precies wat er veel gebeurt in zakelijke teksten.

Je ziet het op websites: “Welkom bij ABC bouwbedrijf. Wij zijn een bladiebla bouwbedrijf met 100 jaar ervaring”.

En in offertes met als eerste hoofdstuk “Over ons”.

En in verkooppresentaties waarin Even voorstellen de titel van de tweede dia is (na de titeldia).

Onder deze koppen komt een blurb die vergelijkbaar is met het verhaal van Paul(a) uit het voorbeeld.

Allemaal met de deur in huis, pratend over zichzelf. Over jezelf schrijven, vinden de meeste mensen lastig, maar ze doen het aan de lopende band.

 

In het echte leven doet bijna niemand dit

Iets wat ze ‘in het echt’, met een levend mens voor zich, nooit zouden doen. Ze kijken wel uit.

Dan stellen ze vragen, maken contact met hun potentiële klant. Ze zorgen ervoor dat hun klant zich speciaal voelt.

Dat is slim, want als klanten zich bij jou speciaal voelen, kiezen ze eerder voor jou.

Dat geldt niet alleen in romantische relaties, maar ook in zakelijke relaties.

En niet alleen als je met iemand in één ruimte bent, maar ook als je schrijft. Op je website. In je offerte. In je pitch.

 

Confronterend maar waar

Dit is nou precies zo’n onderwerp waarvan deelnemers in mijn training zeggen: “Ik vind het confronterend dat ik dit niet zelf heb bedacht.”

Toch is het niets om je voor te schamen. Er was een tijd dat beginnen over jezelf in een tekst normaal was. Maar de tijden zijn veranderd.

Klanten van nu zijn veeleisender. Ze willen onverdeelde aandacht van jou. Ze verwachten maatwerk van je.

Als je nu niet 100% op je klant gericht bent, kun je wel inpakken. Voor jou 10 anderen die wel klantgericht zijn.

Het is echt niet heel ingewikkeld om die klant het gevoel te geven dat hij speciaal is in je tekst. Zelfs zonder dat het jou veel extra tijd kost.

Daarom gaat in alle schrijftrainingen die ik geef, een deel over klant- en lezergerichtheid.

 

Oprechte interesse in je lezer laten zien in je tekst

Het is trouwens helemaal geen trucje. Maar over jezelf schrijven vraagt wel om oprechte interesse in je lezer.

Ben jij echt geïnteresseerd in je potentiële klanten? En wil je weten hoe je dat in je teksten laat zien?

Misschien is een schrijftraining dan een goed idee. Over websiteteksten of offertes. Of over verkooppresentaties bijvoorbeeld.

Mail me gerust om een afspraak te maken.

Dan maken we kennis, ontdekken welke wensen je precies hebt en of ik daarin iets kan betekenen. En als het antwoord daarop nee is, zeg ik dat natuurlijk ook eerlijk.

ProTaal – Schepenstraat 86B – 3039 NM – Rotterdam – 010 – 465 77 75 – info@protaal.nl