Wat je moet doen om je lezer te boeien

Karen van Andel is samensteller van het Radio1-programma Spraakmakers. Vandaag was zij de gast van Janneke van Heugten van Vaker in de media tijdens een medialunch. Het ging over luisteraars en boeien. En wat ze vertelde gaat ook op als je je lezer boeien wilt.

Janneke vroeg wat je vooral NIET moet doen als je als expert aan het woord bent in de uitzending. “Wanneer kom je op de zwarte lijst? Niet te veel je eigen bedrijfsnaam noemen?”

Karen vond een bedrijfsnaam noemen niet zo erg.
Maar sprekers die geen concrete voorbeelden kunnen geven van het onderwerp waar ze over spreken… die nodigen ze meestal geen tweede keer uit.

Radio is een medium waar je je luisteraars moet boeien.
Voor je het weet, schakelen ze over naar een andere zender.

Of zetten ze de radio gewoon uit.
Op televisie is er tenminste nog iets om naar te kijken. Dat heb je op de radio niet.
In een tekst trouwens ook niet. Want daar speelt hetzelfde.
Je lezer is genadeloos in zijn beslissing om verder te lezen of af te haken.

En het probleem is: je weet het niet.
Je weet niet of je lezer blijft lezen tot het einde van jouw tekst.

Je moet dus je lezer boeien.

Een van de dingen die helpen om de aandacht van de lezer bij een tekst te houden, is concreet te schrijven.

 

Voorbeelden van niet concreet schrijven

Je wilt voorbeelden?

Uit een offerte:

Niet zo concreet:

Vóór de sessies worden alle partijen gevraagd vanuit hun perspectief input te leveren over mogelijkheden en onmogelijkheden.

 

Wel concreet:

We vragen alle partijen voor elke sessie een lijst op te stellen van de risico’s en kansen die zij vanuit hun expertise zien.

 

Concreet schrijven betekent dus bijvoorbeeld: beschrijf nauwkeurig wie wat doet. Op die manier kun je je lezer boeien.

De meeste mensen weten wel dat ze actief moeten schrijven, maar bijna alle offertes die ik zie, zijn concreter te maken.

Wil je ook (vaker) concreet schrijven?

Wil je ook wel eens echt werk maken van concreet schrijven? En leren hoe jij je lezer boeien kunt?
Misschien is een in-company training dan iets voor jou en je collega’s.

Alle schrijftrainingen geef ik nu ook online. Mail me gerust als je van gedachten wilt wisselen over een mogelijke training.

ProTaal – Schepenstraat 86B – 3039 NM – Rotterdam – 010 – 465 77 75 – info@protaal.nl