Hoe schrijf je een aantrekkelijk profiel?

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

Online netwerken: je ontkomt er bijna niet meer aan. En alle netwerken maken gebruik van profielen: wie je bent en wat je doet. Je naam vul je gemakkelijk in. Maar dan… Als je zelfstandig ondernemer bent, wil je een aansprekend profiel. Zodat niet alleen bekenden je herkennen, maar ook die geïnteresseerde prospect contact met je opneemt. Wat kun je doen om dat te bereiken? Daarover gaat dit artikel.

Wat is er nu zo ingewikkeld aan het schrijven van een profiel? Ogenschijnlijk niets. Je vult een aantal vragen in en plakt er een foto bij. Hoe moeilijk kan dat zijn? Nee, dat is ook niet moeilijk. Wat je daarmee bereikt, is echter heel beperkt. Je bent te traceren. That’s it. Niet meer, niet minder. Helemaal niet erg als dat het doel is dat je hebt. Je gebruikt je online netwerk dan waarschijnlijk als een modern visitekaartjesbakje. Je kunt iemand uit je netwerk ook blijven volgen als die van baan is veranderd, bijvoorbeeld.

Maar wat als je meer wilt dan gevonden worden en bekenden volgen? Een profiel biedt je de kans jezelf te profileren, te “branden” zoals dat tegenwoordig heet. In gewoon Nederlands: je krijgt de kans herkenbaar te worden voor mensen die je nog niet kennen. Maar die door jouw beschrijving geïnteresseerd in je raken. En dan echt niet direct klant van je worden, maar misschien wel even je website bekijken. Of een abonnement nemen op je nieuwsbrief.

Hoe schrijf je een profiel van jezelf dat anderen aantrekt? De volgende adviezen kunnen je daarbij helpen.

1. Bedenk wie je wilt bereiken
Een van de belangrijkste zaken die je moet bedenken voordat je een profiel schrijft, is wie je wilt bereiken. Elk online netwerk heeft een eigen doel en dynamiek. Linkedin heeft bijvoorbeeld de regel dat je alleen mensen uitnodigt die je werkelijk kent. Maar je doelgroep kan daar bijvoorbeeld ook bestaan uit de tweede ring: mensen die mensen kennen die jij kent.
Twitter is veel minder zakelijk dan Linkedin. Mensen beschrijven hier ook persoonlijke zaken. En je doelgroep bij Twitter is vaak veel groter dan alleen de mensen die je kent. Je doelgroep op Twitter kan bijvoorbeeld bestaan uit mensen uit je vakgebied waar je mee wilt samenwerken, maar ook uit mensen met dezelfde hobby. Bedenk bij elk netwerk waar je een profiel invult, wie je eerste doelgroep is.

2. Schrijf beeldend
Een andere belangrijke vereiste van een aantrekkelijk profiel is het schrijven in woorden die een herkenbaar beeld oproepen. Het alleen noemen van je functie is zuiver informatief en zendergericht. Beeldend schrijven is onderscheidend schrijven. Wat heb je te bieden? Wat kun je betekenen voor je doelgroep? Ik verving “trainer/coach at ProTaal” door “ik leer zelfstandig dienstverleners hoe ze zelf wervende teksten kunnen schrijven”. Effect: ik word regelmatig benaderd door mensen die geïnteresseerd zijn geraakt door mijn beschrijving.

3. Laat jezelf kennen
Een profiel is een eerste kennismaking. Een virtuele handdruk. Je hebt met een profiel heel kort de tijd om indruk te maken op de vluchtige internetbezoeker. In het echte leven ben je zelf aanwezig, op internet heb je alleen een foto. Zorg er dus voor dat die foto herkenbaar is. En kies in je profiel woorden die meer over je zeggen dan alleen je functie. Wees geen grijze muis. Licht maar een tipje van de sluier!
In Twitter profielen (bio genoemd) zie je vaak een mengeling van zakelijke en persoonlijke kenmerken. Dat kan in steekwoorden. Bijvoorbeeld: freelance fotograaf van ondernemersportretten / blogger / fan van Amerika en Noorwegen / leest Maigret / moeder van 2.

Wat kan een aantrekkelijk geschreven profiel je opleveren? Een profiel dat beschrijft wie jij bent en wat jij kunt betekenen, zorgt ervoor dat mensen je kunnen leren kennen. Natuurlijk niet helemaal zoals in het echte leven; in die zin gaat online netwerken niet zonder netwerken in het echte leven. Maar als mensen je kennen en je aardig vinden, zullen ze wel eerder van je kopen. Zeker als je helder kunt aangeven wat jij voor hen kunt doen. Dat kan ook prima online.

Bedenk daarbij dat mensen geen zaken doen met bedrijven, maar met mensen. En die mensen werken bij bedrijven. Of, in het geval van eenmanszaken: zijn een bedrijf. Mensen geven geld uit aan je dienst omdat ze een probleem hebben. Maar ze kiezen wel voor jou als persoon. Een profiel op een online netwerk kan een opening zijn naar een kennismaking met iemand die geïnteresseerd raakt door jouw beschrijving. En dat is het begin van wat in de toekomst meer kan worden.

(c) Suzanne Meijles, ProTaal

Wil je reageren op dit artikel? Graag! Je kunt hieronder je reactie achterlaten.

4 reacties op Hoe schrijf je een aantrekkelijk profiel?

  1. Dag Suzanne!

    Wat een verademing deze tips van jou als tekst-expert.
    Ik wens dat ze in profielen-land gaan aankomen!
    Dat maakt het online netwerken een stuk leuker en gerichter.
    Dank voor dit artikel!

    Hartelijke groet,
    Lianne

  2. Dank je wel, Lianne! Heel graag gedaan.

    Suzanne

  3. Suzanne, op deze manier advies geven aan anderen is iets waar de ontvanger zeer zeker zijn of haar voordeel mee kan doen, Ik leer er op deze manier steeds wat bij. Soms met tevreden herkenning van , o dat deed ik dus goed, en soms van oei!! opletten, dat kan toch beter! Dank je wel voor dit onderricht, ik leer met plezier.
    groetjes, Sita

Plaats jouw reactie.

E-ZINE

Wil je mijn schrijftips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn e-zine. Lees hier meer informatie over het e-zine.

over mij

Ik leer je hoe je door te schrijven de toonaangevende expert wordt in je vakgebied.

image description