Liever actief schrijven dan leuk schrijven

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

zorgdragen-fotograferen“Ik zou zo graag LEUK willen schrijven,” dat verzuchten mensen vaak als ik vertel dat ik schrijftrainer ben. Ik snap dat. Iedereen leest graag leuke teksten. Maar wat is leuk? Is dat een tekst met humor? Of gewoon een aantrekkelijke tekst?

Voor de meeste lezers hoeft een tekst echt niet leuk te zijn. De meeste lezers zijn al blij als een tekst helder is. Wat heeft een tekst nodig om helder én aantrekkelijk te zijn? Ik geef je in dit artikel een superslimme tip (met voorbeelden) die je meteen bij je volgende tekst kunt inzetten.

Lees verder »

Aanbesteding winnen?

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

aanbesteding-schrijvenNiemand begint aan een aanbesteding als je denkt dat je geen kans maakt. Toch zijn er bij elke aanbesteding meer verliezers dan winnaars. Dat triggerde bij mij de vraag ‘Is er winst te behalen in tijd en schrijfaanpak bij het schrijven van aanbestedingsteksten?’

 

Om het antwoord te vinden op die vraag, interviewde ik in oktober 2016 acht mensen die met aanbestedingsteksten bezig zijn.

 

Ze werken in verschillende branches: van architectenbureaus tot een detacheerder. Met verschillende rollen: tendermanagers, directeuren, projectmanagers, tekstschrijvers en een pr- en acquisitiemedewerker. Hun scoringspercentages op aanbestedingen lopen uiteen van 5% tot 80%.

 

Met de kanttekening dat 8 interviews geen representatief beeld kunnen schetsen, deel ik hieronder graag de verschillen en overeenkomsten in antwoorden. Zie ze als ‘best practices’.

Lees verder »

Wanneer formeel of informeel schrijven?

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

formeel of informeel schrijvenLang geleden schreef ik een blog over of je moet kiezen voor ‘u’ of ‘je’ op je website. Maar hoe zit het met andere teksten? Wanneer kies je voor een formele en wanneer voor een informele toon? Het antwoord is niet simpel, maar als je de volgende vragen beantwoordt voordat je gaat schrijven, kom je tot de juiste beslissing.

 

 

Lees verder »

Sneller schrijven: 3 adviezen

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

sneller schrijven? gebruik een stopwatchHoe snel schrijf jij? Dat is een lastige vraag om te beantwoorden. Wat de één snel vindt, vindt de ander niet snel genoeg. In dit artikel lees je 3 adviezen waarmee iedereen sneller kan schrijven.

Lees verder »

Hoe schrijf je een zakelijke tekst die leest als een thriller?

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

Wat hebben Bouquetreeks, Leon de Winter en Nicci French met elkaar gemeen?

Op het eerste oog niets.

Toch is er iets wat ze allemaal doen: pageturnes schrijven.

Wat is hun geheim? Ze schrijven teksten die snel te lezen zijn.

Dat is ook mogelijk voor zakelijke teksten. Hoe? Door vaart te maken in je tekst. Dat is het korte antwoord.

 

Vaart in je zakelijke tekst maak je door lange en korte zinnen af te wisselen. 

Lees verder »

3 tips voor slimme en wervende tussenkoppen

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

Tussenkop-wegwijzerLang leve de tussenkoppen! Ze helpen je een structuur van je tekst te bepalen als je de precieze formulering nog niet weet. En als je tekst klaar is, zijn tussenkoppen de wegwijzers voor je lezer die ervoor zorgen dat je tekst snel te lezen is.

 

Maar hoe zet je tussenkoppen nu zo slim mogelijk in bij wervende teksten: teksten waarmee je wilt overtuigen, of waarmee je iets wilt verkopen? Daarover lees je in dit artikel.

Lees verder »

Hoe je in powerpoint overtuigend schrijft

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

Soms heb je een goed idee. Zo goed dat anderen het moeten horen. Na een eerste verkenning, krijg je te horen “Doe maar een korte presentatie.” En daar zit je dan, met een lege powerpoint voor je. Hoe breng je je idee nu overtuigend voor het voetlicht? In dit artikel help ik je op weg met een aantal vragen voor de structuur van een overtuigende powerpoint en een paar tips voor de formulering.

De kans is groot dat jij al veel hebt nagedacht over je idee. De valkuil is dan dat je bij een presentatie te ver voor je publiek uitloopt. Beantwoord daarom de volgende 5 SPEVA-vragen voordat je begint met het uitwerken van je presentatie:

Wat is de huidige Situatie? (S)
Welk Probleem is er in de huidige situatie? (P)
Welke Effect(en) heeft dit probleem? (E)
Welke Vraag moeten we ons stellen? (V)
Welk Antwoord kan ik daarop geven? (A) (Ha! Hier komt dus pas jouw idee!)
Waarom klopt dat antwoord? Of: Welke argumenten heb je voor dat antwoord?

Als je deze vragen hebt beantwoord, weet je wat je in je presentatie moet vertellen. Nu zet je dat in powerpoint. Hoe? Neem de volgende 3 stappen.

Stap 1: Help je toehoorder het kader te begrijpen. Door in de inleiding de situatie, het probleem en de effecten te benoemen, creëer je urgentie. (“Het is belangrijk hier iets aan te doen!”) Daarna stel je de vraag waarop jouw oplossing het antwoord vormt.

De antwoorden op de eerste 3 vragen komen op de eerste slide van de powerpoint. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:



inleiding-powerpoint

 

 

 

 

 

 

 

 

Je vertelt hier dus al veel van wat je toehoorder al weet. Dat lijkt misschien een open deur, maar dat is het niet. Je schept zo het kader voor jouw oplossing, het bedje waar jouw oplossing straks in kan landen.

 

 

Stap 2: Geef jouw oplossing / goede idee / slimme aanpak

Op de tweede slide zet je de antwoorden op vraag 4 en 5. Hup, meteen met de deur in huis vallen, dus. Dat ziet er dus bijvoorbeeld zo uit:

powerpoint-2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 3: Leg uit waarom jouw oplossing zo goed, handig, slim en effectief is
Op de derde slide kun je dan de belangrijkste argumenten noemen waarom je kiest voor twee servers.

Bij een omvangrijk idee heb je misschien meer argumenten. Wellicht zelfs met subargumenten. En data die die subargumenten bewijzen. Dan is het handig om meerdere slides te maken. Elke slide krijgt dan zijn eigen argument met toelichting. Dat ziet er in grote lijnen zo uit:

powerpoint-argument

 

 

 

 

 

 

 

 

Pyramid principle

Deze opbouw van een overtuigende powerpoint is geïnspireerd op de pyramid principle, die is ontwikkeld door Barbara Minto. Je kunt het ook de piramide-opbouw noemen, of de ‘meteen-met-de-deur-in-huis-vallen-techniek’.

 

 

Overige tips voor het schrijven in powerpoint

Nog een paar tips bij het schrijven van overtuigende powerpoints:

  • Schrijf geen slides vol. Jij moet het verhaal vertellen. Powerpoint is er om jouw verhaal te ondersteunen. (en dus niet andersom. Iedereen valt in slaap als jij je slides voorleest).
  • Heb je een beeld dat meer zegt dan je in woorden kunt uitdrukken? Gebruik dat beeld! Eventueel met een enkel woord erbij.
  • Wil je ook mensen informeren die niet bij jouw presentatie kunnen zijn? Gebruik daarvoor niet een hand-out van de powerpoint. Maak liever een apart document met dezelfde opbouw als je powerpoint, maar schrijf in dat document wel alles uit. Als je de SPEVA-vragen beantwoordt, lukt dat op 1 A4!

 

© Suzanne Meijles

 

 

U hebt of u heeft?

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

Is het ‘U hebt betaald’ of ‘U heeft betaald’? Het korte antwoord is: beide vormen zijn toegestaan. Maar wie consequent wil schrijven, kiest voor u hebt. In dit artikel leest je waarom.

 

‘U heeft klinkt beleefder,’ hoor ik vaak van deelnemers in de schrijftrainingen die ik geef. Dat klopt voor een deel. U is tegenwoordig namelijk de beleefdheidsvorm van jij. Toch is er met ‘u heeft’ iets bijzonders aan de hand. Kijk maar eens naar de onderstaande opsomming:

Lees verder »

Waarom schrijven tijd kost

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

schrijven kost tijdDe klacht die ik het meeste hoor over schrijven, is dat het tijd kost. Te veel tijd. Als ik vraag hoeveel tijd het dan kost om een tekst te schrijven, weten de meeste mensen dat niet precies. Blijkbaar bestaat er in hun hoofd een idee dat schrijven sneller zou moeten kunnen. Hoe komt dat? En waar is tijdwinst te behalen?

Lees verder »

Hoe schrijf je een slimme alinea?

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

Wat is een alinea? Ik vraag het in bijna elke training die ik geef. Na een kleine stilte, komen de eerste antwoorden: een afgebakend stuk tekst, over één onderwerp, gescheiden door witregels. Toch zijn die ingrediënten niet voldoende om een goede alinea te schrijven. Daarvoor is meer nodig. Hieronder lees je wat een alinea tot een ‘slimme’ alinea maakt.

Omdat ik ‘slimme’ alinea schrijf, snap je natuurlijk al dat slimme alinea’s niet bestaan. Slimme schrijvers wel. Die schrijven alinea’s op zo’n manier dat de lezer meteen begrijpt waar die alinea over gaat. Er zijn drie belangrijke dingen die je moet weten om zo’n slimme alinea te maken:

 

Lees verder »